Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Hier vindt u een overzicht van veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem met ons contact op.

  • Wij helpen u graag. Bel met 076 - 750 35 00, maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
  • Houd uw DigiD bij de hand. Dan kunnen we u sneller helpen.

U kunt ook langskomen of een bericht sturen. Meer informatie op onze contact pagina.

Lees in de handleiding alles over het voorlezen:
  • Hoe u zelf het tempo bepaalt
  • Hoe u kiest welke tekst moet worden voorgelezen
  • Hoe u tekst wilt vertalen (Google Translate)
  • En nog veel meer.
Handleiding openen:

Klik op de link en de handleiding opent:

Vanuit de bijstand wordt uw inkomen aangevuld tot de voor u geldende bijstandsnorm. De hoogte is afhankelijk van uw leeftijd en uw leefsituatie. Lees op de website van de Rijksoverheid meer over de bijstandsnorm.

Op elke 10e van de maand is uw uitkering bijgeschreven op uw bankrekeningnummer. U ontvangt uw uitkering achteraf. Bijvoorbeeld: uw uitkering van januari ontvangt u op 10 februari.

Op de website van de Rijksoverheid staat hoe hoog deze uitkeringen zijn:  

  • bijstandsuitkering (Participatiewet)  
  • IOAW-uitkering  
  • IOAZ-uitkering 

De hoogte van de bedragen is afhankelijk van uw gezinssituatie. Lees meer op de website van de Rijksoverheid over de hoogte van de uitkering

Geef wijzigingen in uw situatie meteen aan ons door. Een wijziging kan gaan over uw inkomsten en toeslagen. Ook kan een wijziging gaan over of u alleen woont of met anderen.

Een wijziging kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Door een wijziging kan uw uitkering stoppen, lager worden of hoger worden. U kunt ook een boete krijgen als u een wijziging niet doorgeeft. 

Lees meer over Wijzigingen doorgeven.

Twijfelt u of u de verandering moet doorgeven? Heeft u vragen? Neem contact met ons op.

Heeft u een aanvraagformulier ingeleverd voor een uitkering, regeling of bijdrage? Dan nemen we binnen 8 weken een beslissing nadat u het formulier heeft ingeleverd. Soms duurt het nemen van een beslissing langer. De redenen kunnen zijn:

  • Het Werkplein heeft meer tijd nodig voor onderzoek;
  • Uw aanvraag is nog niet volledig. Wij vragen u per brief om aanvullende bewijsstukken in te leveren.

Heeft u een BBZ uitkering aangevraagd? Dan nemen wij binnen 13 weken een beslissing.

Bewijsstukken die u en uw eventuele partner moet(en) meesturen:

Algemeen:

  • alléén als u/uw partner onder bewind of curatele staat: kopie van de uitspraak van de rechtbank.

Woonsituatie:

  • alléén als u/uw partner onderhuurder bent: kopieën van (onderhuur)contract en bewijs laatste  huurbetaling.

Inkomsten van u/uw partner:

  • Heeft u/uw partner: werk, pensioen of een (andere) uitkering? Kopie(ën) van: uw laatst ontvangen loonstrook, pensioen-overzicht, of uitkeringsspecificatie.
  • Is de UWV-uitkering van u/uw partner kortgeleden gestopt? Kopie beëindigingsbeschikking van het UWV.
  • Bent u/uw partner kortgeleden ontslagen? Kopie ontslagbewijs.
  • Bent u/uw partner gescheiden en krijgt u/uw partner: partner- en/of kinderalimentatie? Kopie: echtscheidingsconvenant en/of ouderschapsplan.
  • Bent u/uw partner kortgeleden gestopt met een eigen bedrijf? Kopieën van: laatste jaarrekening, eindbalans, uitschrijving Kamer van Koophandel.Bij bedrijfsovername: afschriften van alle zakelijke bankrekening(en). Let op: de Werkpleinmedewerker heeft u verteld over welke periode u bewijsstukken moet overleggen. Is/zijn die zakelijke bankrekening(en) opgeheven? Dan kopie(ën) van bewijs van opheffing.
  • Speelt u/uw partner mee met kansspelen of gokt u? Kopie van uw kansspel-gokadministratie. Denk aan: overzicht van alle wallets (gokaccounts), met alle maandopbrengsten -en overboekingen van die wallets (accounts).Let op: de Werkpleinmedewerker heeft u verteld over welke periode u bewijsstukken moet overleggen. Is/zijn de account(s) inmiddels geblokkeerd, of staat  u/uw partner geregistreerd in het centraal register uitsluiting kansspelen? Kopie van: blokkering en/of registratie in het kansspel-          register.

Vermogen van u/uw partner en uw minderjarige kinderen:

  • Bank -en spaarrekeningen: Kopieën van alle Nederlandse -en buitenlandse rekeningen. Let op: de Werkpleinmedewerker heeft u verteld over welke periode u bewijsstukken moet overleggen. Als er in de aangegeven periode geen bij- en/of afschrijvingen zijn geweest, of het saldo staat op € 0,00?               Lever dan toch een overzicht in. Op de kopie(ën) moet leesbaar zijn:               
     - op wiens naam de rekening staat;               
     - het rekeningnummer;              
     - alle bij -en afschrijvingen;                
     - het saldo;               
     - bij PayPal-rekening – ook het emailadres.
  • Caravan en/of boot in of buiten Nederland? Kopie verzekeringspolis.
  • Huurt u een: kluis, grond, stal, garagebox, of bedrijfsruimte in of buiten Nederland? Kopie huurcontract.
  • Bent u eigenaar van: grond, woning, woonwagen, chalet, woonschip, woonboot, garagebox of bedrijfsruimte in of buiten Nederland? Kopie:
    - laatste jaaroverzicht hypotheek
    - Hypotheekakte
    - Eigendomsakte of aankoopbewijs.
  • Heeft u waardepapieren in of buiten Nederland zoals bijvoorbeeld: aandelen, obligaties, opties, koopsompolissen, spaarbewijzen, levensverzekeringen, lijfrente en dergelijke? Kopie(ën) van die waardepapieren.
  • Heeft u nog meer, of andere dan de hiervoor vermelde bezittingen zoals bijvoorbeeld: cryptogeld, verzamelingen, vee, antiek, kunst, goud of zilver enz.? Kopie(ën) waaruit blijkt wat de waarde is.
  • Verwacht u nog bezittingen en/of vermogen te krijgen uit bijvoorbeeld: nog te verdelen erfenis, echtscheiding, beëindiging samenwoning en dergelijke? Kopie(ën) waaruit blijkt wat de waarde is.
  • Heeft u schulden en/of nog niet volledig afgeloste leningen? Kopie(ën) waaruit blijkt: - bij wie u schulden en/of lening(en) heeft - saldo openstaande bedrag - of, en met welk bedrag u de schuld aflost.
  • Heeft u inkomsten naast uw bijstandsuitkering? U levert iedere maand een inkomstenverklaring met bewijsstukken in. 
  • Heeft u een WIA-uitkering of pensioen? Dan levert u 2 keer per jaar, in januari en juli, een inkomstenverklaring met bewijsstukken in.

Met deze informatie berekenen we het bedrag dat de gemeente aan u overmaakt.

Goed om te weten:
  • Gebruik de inkomstenverklaring voor het doorgeven van alle wijzigingen in uw inkomen.
  • Heeft u een maand geen inkomsten? Dan levert u toch de inkomstenverklaring in, met daarop vermeld dat u niet heeft gewerkt.
  • U ontvangt rond de 20e van de maand een inkomstenverklaring.
  • Heeft u geen inkomstenverklaring ontvangen? Of bent u het kwijt? Dan kunt u ons bellen voor een nieuwe inkomstenverklaring.

U mag vrijwilligerswerk doen. Met vrijwilligerswerk doet u ervaring op. Geef uw vrijwilligerswerk door aan uw contactpersoon bij het Werkplein. 

Soms krijgt u als vrijwilliger een onkostenvergoeding voor het werk dat u doet. Het bedrag kan invloed hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van de Rijksoverheid over de bedragen

Heeft u vragen? Neem contact met ons op.

We rekenen uit wat u zelf kunt bijdragen in uw kosten. We nemen de hoogte van uw inkomen en eigen geld mee. Hoeveel inkomen en eigen geld u mag hebben, hangt af van de grenzen die uw gemeente stelt.

Etten-Leur

Halderberge

Moerdijk

Roosendaal

Rucphen

Zundert

Inkomensgrens voor draagkracht

120% bijstands-norm

120% bijstands-norm

120% bijstands-norm

120% bijstands-norm

120% bijstands-norm

120% bijstands-norm

Heeft u geen werk en gaat u niet naar school? 

  • U kunt uw aanvraag voor een bijstandsuitkering online melden. Bel na uw melding binnen 3 dagen met het Werkplein. We vertellen u meer over uw aanvraag.  
  • In de 4 weken vanaf de datum van uw online aanmelding heeft u een zoektermijn. Tijdens de zoektermijn gaat u zelf op zoek naar werk of een school. Schrijf op wat u heeft gedaan. We vragen ernaar wanneer we een gesprek met u hebben. Met deze informatie kunnen we u beter helpen.  
  • Heeft u geen diploma op Mbo-2, Havo of Vwo? U gaat naar school om het diploma te halen.  
  • Kunt u niet werken of leren? Samen met u gaan we na wat de oorzaak is en zoeken we een oplossing. 

Aanvragen van een voorschot 

  • Heeft u een uitkering aangevraagd? U krijgt misschien een voorschot op uw uitkering.  
  • Na uw melding voor een bijstandsuitkering heeft u eerst een zoektijd van 4 weken. Tijdens deze 4 weken gaat u op zoek naar werk of een opleiding.   
  • Na de zoektijd kunt u een bijstandsuitkering aanvragen. Zorg dat u bij uw aanvraag alle gevraagde gegevens inlevert.   4 weken na het indienen van de aanvraag van een bijstandsuitkering kunt u misschien een voorschot krijgen.   

Neem contact op met het Werkplein. Dan kijken we samen met u of u recht heeft op een uitkering.  

Vermogen is de waarde van alle bezittingen van u of uw gezin bij elkaar. Uw vermogen bepaalt mee of u recht heeft op een bijstandsuitkering, regeling of bijdrage. Bij een IOAW- en IOAZ-uitkering telt het vermogen niet mee. 

Bezittingen zijn bijvoorbeeld: 

  • spaargeld en aandelen  
  • een auto of caravan  
  • dure inboedel  
  • sieraden  
  • een huis en grond in het buitenland  
  • overwaarde van uw koopwoning  
Er zijn normen voor uw vermogen

Tabel: Vermogensgrens bijstand 2025

LeefsituatieMaximaal vermogen
Gezamenlijke huishouding€ 15.540
Alleenstaande ouder€ 15.540
Alleenstaande€  7.770

Lees op de website van de Rijksoverheid meer over normen vermogen.

Neem contact op met het Werkplein. Dan kijken we samen met u of u recht heeft op een uitkering.  

U heeft een aanvraag gedaan voor een bijstandsuitkering. Binnen 8 weken stelt het Werkplein vast of u een bijstandsuitkering krijgt. Tijdens de aanvraag van uw bijstandsuitkering kunt u misschien een voorschot krijgen. Hiermee kunt u uw kosten blijven betalen. Bijvoorbeeld uw huur, verzekeringen en uw boodschappen. Het voorschot is eenmalig een bedrag van minimaal 90% van de bijstandsuitkering. 

Uw klantmanager gaat na of u een voorschot kunt krijgen. U kunt geen voorschot ontvangen als u al een bijstandsuitkering heeft.  

Bent u ouder dan 27 jaar? 

4 weken na uw aanvraag voor een bijstandsuitkering kunt u misschien een voorschot krijgen. Zorg dat u bij uw aanvraag van uw bijstandsuitkering alle gevraagde gegevens inlevert.   

Bent u jonger dan 27 jaar? 

Na uw melding voor een bijstandsuitkering heeft u eerst een zoektijd van 4 weken. Tijdens deze 4 weken gaat u op zoek naar werk of een opleiding. Na de zoektijd kunt u een bijstandsuitkering aanvragen. Zorg dat u bij uw aanvraag alle gevraagde gegevens inlevert.  

4 weken na het indienen van de aanvraag van een bijstandsuitkering kunt u misschien een voorschot krijgen. 

Voorschot verrekenen of terugbetalen 

U betaalt een voorschot altijd terug. 

  • Ontvangt u straks een bijstandsuitkering? Dan verrekenen we het betaalde voorschot met de uitbetaling van uw bijstandsuitkering. 
  • Ontvangt u geen bijstandsuitkering? Dan betaalt u het voorschot terug van uw eigen geld. 
  • We verwerken uw aanvraag zo snel mogelijk zodat u snel duidelijkheid heeft. 

Vraag uw klantmanager 

Heeft u vragen over het ontvangen van een voorschot? Neem dan contact op met de klantmanager van uw aanvraag voor bijstand. 

Elke maand wordt een deel van uw uitkering opgespaard voor vakantiegeld. U ontvangt het vakantiegeld elk jaar in juni of als uw uitkering stopt. Is uw uitkering geblokkeerd of is er beslag gelegd op uw uitkering, dan ontvangt u geen vakantiegeld. 

Ontvangt u vakantiegeld van een andere uitkeringsinstantie of een werkgever? Dan ontvangt u minder vakantiegeld van het Werkplein.

Ja. Met een uitkering mag u per kalenderjaar 4 weken (28 dagen) in het buitenland verblijven. Deze periode mag u verspreiden over heel het jaar. De totale periode mag niet meer dan 4 weken zijn. Dat geldt ook als uw verblijf in het buitenland valt in 2 kalenderjaren. Lees meer op de pagina U gaat naar het buitenland.  

Nee, dat kan niet. Heeft u onverwacht hoge kosten? Neem contact met ons op en vraag of bijzondere bijstand mogelijk is. 

We hebben op de betaaldatum van uw uitkering alle informatie van u nodig. Lever de gevraagde informatie op tijd in. Wanneer informatie ontbreekt, kunnen we uw uitkering niet overmaken. Ook kunnen we geen goede berekening maken. U ontvangt hierover een brief. Voor vragen neem contact met ons op.

Houdt u zich niet aan de regels van de uitkering? Dan mogen we een boete opleggen. We nemen daarover een beslissing. We nemen deze punten in de beslissing mee: 

  • Hoe ernstig bent u tegen de regels ingegaan.  
  • Is het u te verwijten, kon u het anders doen.  
  • Wat zijn uw persoonlijke omstandigheden. 

U ontvangt van ons een brief met uitleg. Heeft u vragen? Neem contact met ons op. 

  • Heeft u te veel uitkering ontvangen? U betaalt dit terug. We verrekenen het bedrag met uw uitkering voor de komende maand(en).  
  • Stopt uw uitkering? We controleren of we te veel uitkering hebben betaald.  

U ontvangt altijd een bericht over het terugbetalen. Heeft u vragen? Neem contact met ons op

Voorkom dat u geld moet terugbetalen

Geef wijzigingen gelijk door. Vermeld uw inkomsten op de inkomstenverklaring. 

Wilt u een aflossingsregeling voor het terugbetalen aan het Werkplein? Neem contact op met het Werkplein. Vraag naar een medewerker terugvordering en verhaal. Hij vertelt u of een regeling mogelijk is.

Voor een aanvraag gebruikt u de formulieren die het Werkplein u geeft. U kunt niet op een andere manier een aanvraag inleveren. Bij iedere uitkering of regeling vermelden we welke formulieren er nodig zijn en hoe u deze kunt krijgen. 

Sommige formulieren vindt u op de website. Andere formulieren sturen we u op via de post. U kunt ze ook ophalen op onze locaties. Bel de locatie voordat u het formulier gaat ophalen. 

Adressen van de vestigingen en het telefoonnummer vindt u op onze contactpagina.

Neem contact met ons op. Zorg ervoor dat u uw zaaknummer bij de hand hebt. U vindt het zaaknummer op de brief die u heeft ontvangen. 

We vragen u hoeveel tijd u nodig heeft. Ook vragen we de reden waarom het nog niet lukt om gegevens aan te leveren. De medewerker neemt alles met u door en vertelt u wat u kunt doen. 

  • Log in op de website van uw bank. 
  • Download de bankafschriften. 
  • Stuur ons de bankafschriften via het contactformulier. Vermeld de naam van de medewerker van het Werkplein die de bankafschriften nodig heeft. U vindt de naam in de brief die u heeft ontvangen onder de kop ‘contactpersoon’. 
  • Een proefplaatsing is een periode waarin u werkt met behoud van uw uitkering. Dit betekent dat u nog geen salaris krijgt van de werkgever. 
  • U blijft de hele periode van proefplaatsing uw uitkering ontvangen. 
  • Als alles goed gaat dan ontvangt u na de proefplaatsing een contract van de werkgever. Vanaf dat moment krijgt u ook salaris. 
  • Een proefplaatsing wordt in overleg met u en de werkgever ingezet. Ook de periode bepalen we samen. 
  • Als u gaat werken geeft u dit door aan uw contactpersoon bij Werkplein. 
  • Ook levert u een ingevuld wijzigingsformulier en een kopie van uw contract in. Dit kan per post en per e-mail. 
  • Natuurlijk kunt u het ook afgeven aan de balie. Als u geen wijzigingsformulier hebt dan kan uw contactpersoon dit naar u opsturen.

U vindt hier onze contactgevens.

Dit verschilt per parttime baan.

  • Verdient u meer dan wat u aan uitkering kreeg? Dan wordt uw uitkering beëindigd. 
  • Verdient u minder? Dan vullen wij uw salaris aan tot de hoogte van de uitkering. U moet dan wel elke maand op tijd (1e dag van de nieuwe maand) uw inkomstenformulier en uw loonstrook inleveren. Een leeg inkomstenformulier wordt elke maand naar u opgestuurd. 

Een rekenvoorbeeld: 

  • Uw uitkering is € 1100,= per maand. 
  • Met uw nieuwe baan verdient u €750,= per maand. 
  • U krijgt dan nog steeds elke maand € 350,= uitkering van ons.
  • Door uw nieuwe inkomen kunnen uw toeslagen anders worden. 
  • Geef direct de wijziging in uw inkomen door via Mijn Toeslagen op de website van de Belastingdienst. 
  • De Belastingdienst beslist over uw toeslagen.
  • U mag geen werk afwijzen. Een bijstandsuitkering is tijdelijk totdat uw situatie verandert.
  • Met de bijstandsuitkering kunt u uw kosten blijven betalen. Bijvoorbeeld uw huur, verzekeringen en uw boodschappen.
  • U gaat op zoek naar werk of andere inkomsten waarmee u weer zelf een inkomen heeft.

Lees meer hoe u een klacht kunt indienen.

U kunt via deze website of telefonisch anoniem fraude melden.
We onderzoeken alle meldingen. 

Lees meer over fraude doorgeven

In het kort: door een samenloop van regelingen hebben sommige huishoudens een lager besteedbaar (maand)inkomen dan een huishouden met een volledige bijstandsuitkering. 

Het Rijk vraagt aan de gemeenten om de gezinnen te compenseren die hierdoor te weinig huur -en zorgtoeslag kregen. Deze gemeentelijke vergoeding heeft dus betrekking op de jaren 2022 tot en met 2024. Voor de jaren 2025 tot en met 2027 komt er ook compensatie. Wij hopen u eind 2024, of begin 2025, te informeren over de regeling 2025 tot en met 2027. 

Meer info over deze vergoeding vindt u op deze pagina.

Deze vergoeding is voor gezinnen:

  • waarbij één partner een UWV-uitkering ontvangt/ontving zoals: WAO/WIA, -Ziektewet, Wajong, -of WW-uitkering en de andere partner geen/weinig eigen inkomen heeft/had, of:
  • die een periodieke bijstandsuitkering ontvangen/ontvingen met daarnaast beperkte neveninkomsten.
  • die een lager besteedbaar inkomen hebben dan een vergelijkbaar gezin met alleen een volledige bijstandsuitkering. Hier leest u hoe dit komt. 

Voorwaarden:

  1. U kunt deze regeling alléén aanvragen voor de kalenderjaren: 2022 – 2023 – 2024.
  2. U woont momenteel in de gemeente: Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen of Zundert. Let op: Is deze regeling wel op u van toepassing maar woont u nu in een andere gemeente? Neem dan contact op met uw huidige woongemeente om de vergoeding daar aan te vragen.   
  3. U heeft alléén recht op deze regeling als u in het aanvraagjaar een fiscaal partner had/heeft.
  4. Uw minstverdienende partner moet geboren zijn na 31 dec. 1962. Is uw partner ouder? Dan behoudt uw partner de volledige algemene heffingskorting en heeft u géén recht op deze regeling. Let op: omdat de regeling terugwerkt tot en met het kalenderjaar 2022 is uw gezinssituatie nu misschien anders. Bent u tussentijds bijvoorbeeld gescheiden, of heeft een nieuwe partner? Bij een ex-partner heeft u recht op de helft van het vergoedingsbedrag. Uw ex-partner moet voor haar/zijn deel zelf een aanvraag indienen. 
  5. Wonen er in een aanvraagjaar kinderen met eigen inkomen, of andere personen, bij u in?
    Dan kijken wij ook naar het jaarinkomen van die kinderen, of die andere personen. Wij beoordelen dit op dezelfde manier zoals de Belastingdienst-Toeslagen dat doet bij het recht op huurtoeslag.
  6. Om voor gemiste huurtoeslag in aanmerking te komen moeten u en uw (ex)partner in een huurwoning wonen.
  7. Uw aanvraag voor gemiste huur -en zorgtoeslag voor de jaren 2022 – 2023 – en 2024 moet bij ons binnen zijn vóór 1 april 2025.

Let op:

  • U komt ook voor deze regeling in aanmerking als u een ander inkomen heeft dan periodieke bijstand.
  • Wij kijken niet naar de hoogte van uw vermogen, wel naar het gezinsinkomen van u en uw (ex)partner.
  • Voor de hoogte van de huur en de eventuele servicekosten gaan wij uit van de verschuldigde huurprijs op 1 juli van het betreffende aanvraagjaar.
  • De aan u uit te betalen gemiste huur-en zorgtoeslag is een gift. U hoeft dit niet terug te betalen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat u de juiste informatie heeft verstrekt.
  • De gemiste huur-en zorgtoeslag die wij u aan vergoeden telt niet mee voor de Inkomstenbelasting en heeft ook géén gevolgen voor uw recht op Toeslagen van de Belastingdienst-Toeslagen. 

U vraagt de gemiste huur -en zorgtoeslag via de onderstaande link aan. Lees eerst wat u nodig heeft.Let op: DiGiD kent een automatische tijdbeveiliging van 15 minuten. Doet u 15 minuten geen toetsaanslagen dan blokkeert DiGiD automatisch. U moet  dan weer helemaal opnieuw inloggen en opnieuw beginnen.

Zoek daarom eerst alle bewijsstukken op en maak daar een digitale kopie (foto of scan) van. Vul daarna pas de aanvraag in.  

Bewijsstukken die u altijd moet meesturen:

a.   kopie van uw identiteitsbewijs en dat van uw (eventuele) partner;

b.   kopie van uw bankpas (of recent bankafschrift) van de bankrekening waarop wij de vergoeding moeten storten. Op de kopie moet het rekeningnummer en de tenaamstelling staan.

Extra bewijsstukken voor het aanvraagjaar 2022:

  1. Definitieve terugvorderingsbeschikking van de Belastingdienst - Toeslagen met de berekening van de teruggevorderde huur -en zorgtoeslag 2022.
  2. Heeft u aangifte Inkomstenbelasting 2022 gedaan? Definitieve beschikking inkomstenbelasting 2022 van u en uw partner (incl. berekeningsspecificatie)
  3. Heeft u géén aangifte Inkomstenbelasting 2022 gedaan? Bewijsstukken van het bruto jaarinkomen 2022 van u en uw partner.
  4. Woonden er in 2022 één of meer kinderen in? Bewijsstuk(ken) bruto jaar -of toetsingsinkomen 2022 van de kinderen.
  5. Woonden er in 2022 één of meer medebewoners in? Bewijsstuk(ken) bruto jaar -of toetsingsinkomen 2022 van de medebewoners.
  6. Huurspecificatie kale huur en eventuele servicekosten per 1 juli 2022.

Extra bewijsstukken voor het aanvraagjaar 2023:

  1. Heeft u aangifte Inkomstenbelasting 2023 gedaan? Definitieve beschikking inkomstenbelasting 2023 van u en uw partner (incl. berekeningsspecificatie)
  2. Heeft u géén aangifte Inkomstenbelasting 2023 gedaan? Bewijsstukken van het bruto jaarinkomen 2023 van u en uw partner.
  3. Woonden er in 2023 één of meer kinderen in? Bewijsstuk(ken) bruto jaar -of toetsingsinkomen 2023 van de kinderen.
  4. Woonden er in 2023 één of meer medebewoners in? Bewijsstuk(ken) bruto jaar -of toetsingsinkomen 2023 van de medebewoners.
  5. Huurspecificatie kale huur en eventuele servicekosten per 1 juli 2023.

Extra bewijsstukken voor het aanvraagjaar 2024:

  1. Heeft u voorlopige aangifte Inkomstenbelasting 2024 gedaan? Voorlopige beschikking inkomstenbelasting 2024 van u en uw partner (incl. berekeningsspecificatie)
  2. Heeft u géén voorlopige aangifte Inkomstenbelasting 2024 gedaan? Bewijsstukken van het bruto jaarinkomen 2024 van u en uw partner.
  3. Woonden er in 2024 één of meer kinderen in? Bewijsstuk(ken) bruto jaar -of toetsingsinkomen 2024 van de kinderen.
  4. Woonden er in 2024 één of meer medebewoners in? Bewijsstuk(ken) bruto jaar -of toetsingsinkomen 2024 van de medebewoners.
  5. Huurspecificatie kale huur en eventuele servicekosten per 1 juli 2024.

Binnen uiterlijk 8 weken na de dag van ontvangst van uw aanvraag krijgt u een brief met de beslissing. Soms duurt het langer. U ontvangt dan een brief. 

Niet eens met de beslissing?

U kunt bezwaar maken.